İcra Memurunun İşlemini Şikayet
İcra memurunun muamelesini şikayet işlemi takip hukukuna özgü bir yoldur. Burada icra ve iflas daireleri, icra müdürü veya icra memuru tarafından gerçekleştirilen ve hak kaybına sebebiyet veren işlemlerin iptal edilmesi amacıyla gerçekleştirilir. Şikayet, işlemin yapıldığı yerdeki icra mahkemelerine yapılır. İcra mahkemelerine sözlü ya da yazılı olarak başvuru yapılabilir.
İcra dairelerince yapılmış olan her işlem şikayete konu olmamaktadır. Şikyete konu olan işlemin bazı şartları taşıması gerekmektedir.
-İşlemin Kanuna Aykırı Olması : Burada kastedilen şey icra memuru tarafından yapılan işlemin kanuna aykırı tesis edilmesi, ya da kanun hükmünün hiç uygulanmaması veya eksik ve yanlış uygulanmasıdır. İşlemin öğrenilmesinden itibaren 7 gün içinde başvurulmalıdır.
-İşlemin Hadiseye Uygun Olmaması :Burada kastedilen şey icra memurunun takdir yetkisini somut oolaya uygun olmayan bir biçimde kullanmasıdır. İşlemin öğrenilmesinden itibaren 7 gün içinde başvurulmalıdır.
-Hakkın Sebepsiz Yere Yerine Getirilmemesi : Burada kastedilen şey icra memurun yapmakla yükümlü olduğu bir işlemi yapmayı reddetmesidir. Her zaman başvuru yapılabilir.
-Hakkın Sebepsiz Yere Sürüncemede Bırakılması: Burada kastedilen şey icra müdürünün yapmakla yükümlü olduğu bir işlemi yapmaktan kaçınmasıdır. Her zaman başvurulabilir.
-Kamu Düzenine Aykırılık : Burada kastedilen şey yapılan işlemin kanunun emredici hükümlerine aykırı olmasıdır. Her zaman başvurulabilir.
İcra mahkemesi yapılmış olan başvuruyu basit yargılama usulüne göre inceler. Mahkemenin şikayet konusu ile ilgili duruşma yapmaya ilişkin takdir yetkisi mevcuttur. Duruşma yapılmayan işlerde icra mahkemesi şikayetin geldiği tarihten itibaren 10 gün içinde kararını vermek durumundadır.İcra mahkemesi yapılan başvuru sonucu başvuruyu reddedebileceği gibi başvuruyu kabul de edebilir. Ret durumunda icra işlemine devam edilir. Kabul halinde işlemin iptaline karar verebileceği gibi düzeltilmesine ve yapılmasına da karar verebilir.
Hukuk Genel Kurulı 27.11.2025 T., 2015/1881 E., 2015/2705 K. Sayılı Kararı
“...Şikayet kendisine özgü bir yol olup bir dava ve gerçek anlamda bir kanun yolu değildir. Şikayet, icra takibinin taraflarına veya hukuki yararı bulunan diğer kişilere tanınmış ve bu yolla icra ve iflas dairelerinin (veya diğer icra organlarının) kanuna veya olaya uygun olmayan işlemlerinin iptalini veya düzeltilmesini ya da yapmadıkları veya geciktirdikleri işlemlerin yapılmasını sağlayan hukuki bir çaredir...” şeklindedir.

